Polityka ochrony dzieci

Polityka ochrony przed krzywdzeniem w Żłobku :Katolicki Żłobek „MACIUŚ” w Andrychowie
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 1/2023/2024
Dyrektora Katolickiego Żłobka „MACIUŚ” w
Andrychowie z dnia 2 września 2024 r. w sprawie
wprowadzenia Polityki Ochrony Dzieci przed
krzywdzeniem.
POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
PREAMBUŁA, CZYLI WSTĘP DO DOKUMENTU
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel placówki jest działanie dla dobra
dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki traktują dziecko z szacunkiem
oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec
dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach
obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
PODSTAWY PRAWNE POLITYKI OCHRONY DZIECI

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr
    120, poz. 526 z późn. zm.)
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
    SŁOWNICZEK POJĘĆ/OBJAŚNIENIE TERMINÓW UŻYWANYCH W DOKUMENCIE
    POLITYKA OCHRONY DZIECI
    § 1.
  1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy
    cywilnoprawnej a także wolontariusz i stażysta.
  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic
    lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w
    przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o
    konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego
    na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra
    dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  6. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez
    kierownictwo placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci
    przed krzywdzeniem w placówce.
  7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
    ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
    § 2.
  8. Personel placówki posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na
    czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  9. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie personelu placówki podejmują
    rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do
    szukania dla siebie pomocy.
  10. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
    ZASADY REKRUTACJI PERSONELU
    (PRACOWNIKÓW/WOLONTARIUSZY/STAŻYSTÓW/PRAKTYKANTÓW)
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 152).
  • Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1709).
    § 3.
    Rekrutacja członków personelu placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
    personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
    ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY PERSONELEM (PRACOWNIKAMI,
    WOLONTARIUSZAMI, STAŻYSTAMI, PRAKTYKANTAMI) PLACÓWKI A DZIEĆMI
    2
    § 4.
    Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko ustalone w placówce. Zasady
    stanowią Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
    PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA
    DZIECKA
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249) -art.12 i 12 a
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375) -art. 304
    § 5.
    W przypadku powzięcia przez członka personelu placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone,
    ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji kierownictwu
    placówki.
    § 6.
  1. Psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o
    podejrzeniu.
  2. Psycholog powinien sporządzić opis sytuacji żłobkowej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z
    dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
    a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
    zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
    b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
    c. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka
    potrzeba.
    § 7.
  4. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz
    znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) kierownictwo placówki powołuje zespół
    interwencyjny, w skład którego mogą wejść: psycholog, wychowawca dziecka, kierownictwo
    placówki, inni członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej
    określani jako: zespół interwencyjny).
  5. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego przez
    pedagoga/psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
    W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest
    obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas
    którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej,
    bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
    § 8.
  6. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez psychologa opiekunom z zaleceniem współpracy
    przy jego realizacji.
  7. Psycholog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia
    dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej
    bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od
    zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  8. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym –
    kierownictwo placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub
    wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka
    pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu
    interdyscyplinarnego.
  9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
  10. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie
    zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
    § 9.
  11. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 4 do
    niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
  12. Cały personel placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
    podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do
    zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym
    instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
    ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH ORAZ WIZERUNKU DZIECI
    W PLACÓWCE
    Ochrona danych osobowych – podstawa prawna:
  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
    z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
    rozporządzenie o ochronie danych)
    Ochrona wizerunku dziecka – podstawa prawna:
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
    z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
    rozporządzenie o ochronie danych)
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (przepisy art. 23-24)
  • Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (art. 81)
    § 10.
    4
  1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z
    obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę
    wizerunku dziecka.
  3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 3 do niniejszej
    Polityki.
    § 11.
  4. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku
    dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej
    zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  5. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, członek personelu placówki może skontaktować
    się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie
    przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego
    opiekuna.
  6. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz,
    publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest
    wymagana.
    § 12.
  7. Upublicznienie przez personel placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie
    (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  8. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony
    zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie
    na stronie youtube.com w celach promocyjnych).
    MONITORING STOSOWANIA POLITYKI
    § 13.
  9. Organ prowadzący (proboszcz parafii) placówki wyznacza koordynatora jako osobę
    odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
  10. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji
    Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  11. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród personelu placówki, raz
    na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 5
    do niniejszej Polityki.
  12. W ankiecie członkowie personelu placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać
    naruszenia Polityki w placówce.
  13. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez
    personel placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje
    kierownictwu placówki.
  14. Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi placówki
    nowe brzmienie Polityki.
    PRZEPISY KOŃCOWE
    § 14.
  15. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  16. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, w szczególności poprzez
    wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.
    6
    Załącznik nr 1
    do Polityki ochrony przed krzywdzeniem
    ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU
  17. Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w
    tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek
    do ich godności.
    Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie
    umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do
    pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby
    zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz
    przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
    a. wykształcenia,
    b. kwalifikacji zawodowych,
    c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
    W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią
    zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
    a. imię (imiona) i nazwisko,
    b. datę urodzenia,
    c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  18. Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia.
    Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego
    pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą
    dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki.
    Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby
    negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę
    podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o
    pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych
    osobowych oraz Kodeksu pracy.
  19. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej
    danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
    Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad
    małoletnimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców
    Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku
    do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu
    małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na
    stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne
    jest uprzednie założenie profilu placówki.
    Aby sprawdzić osobę w Rejestrze organizacja potrzebuje następujących danych
    kandydata/kandydatki:
    a. imię i nazwisko,
    b. data urodzenia,
    c. pesel,
    d. nazwisko rodowe,
    e. imię ojca,
    f. imię matki.
    Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej
    dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  20. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w
    zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207
    Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z
    2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny
    zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  21. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć Ci również
    informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności
    zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru
    karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
  22. Pobierz od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu
    ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem
    odpowiedzialności karnej.
  23. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje
    wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka
    składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem,
    że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające
    przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207
    Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie
    wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów
    zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego
    organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk,
    wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z
    wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych,
    rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich,
    lub z opieką nad nimi.
  24. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
    oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie
    fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności
    karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  25. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest zobowiązana do domagania się od osoby
    zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można
    domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w
    zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności
    obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach
    publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.
  26. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia poproś kandydata/kandydatkę o
    złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań
    przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione
    przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla
    kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą
    odmowy zatrudnienia. Poniżej znajdziesz przykładowy formularz takiego oświadczenia.
    8
    Załącznik nr 2
    do Polityki ochrony przed krzywdzeniem
    ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU Z DZIEĆMI
    Zasady bezpiecznych relacji personelu w Katolickim Żłobku „MACIUŚ” w Andrychowie z
    dziećmi
    Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla
    dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz
    uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec
    dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego
    prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych
    relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
    Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
    Relacje personelu z dziećmi
    Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego
    rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do
    sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób
    otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego
    zachowania.
    Komunikacja z dziećmi
  27. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
  28. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  29. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć
    na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  30. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób
    nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o
    jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  31. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego
    oczekiwania.
  32. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności,
    aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
  33. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone
    drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić
    drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  34. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to
    używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w
    wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec
    dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  35. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego
    zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie (w zależności od
    procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub
    pomocy.
    Działania z dziećmi
  36. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj
    równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status
    społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  37. Unikaj faworyzowania dzieci.
  38. Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub
    seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także
    seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i
    pornograficznych bez względu na ich formę.
  39. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)
    dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia
    wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i
    nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
  40. Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych
    substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
  41. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów
    dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub
    rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci zachowywać się w sposób mogący sugerować
    innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź
    czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków
    związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy
    drobnych upominków.
  42. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika
    lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Jeśli jesteś ich świadkiem
    reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
    Kontakt fizyczny z dziećmi
    Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w
    których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego
    kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek
    dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć
    uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie
    odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się
    zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka,
    pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet
    przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko
    lub osoby trzecie.
  43. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności
    fizycznej dziecka.
  44. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
    niestosowny.
  45. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
  46. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne
    zabawy fizyczne.
  47. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i
    krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą
    czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych
    fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem,
    jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  48. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z
    jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem
    jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub
    dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą
    procedurą interwencji.
  49. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka,
    10
    unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza
    pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z
    toalety. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała Ci
    inna osoba z instytucji. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do Twoich
    obowiązków, zostaniesz przeszkolony w tym kierunku.
  50. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z
    dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
    Kontakty poza godzinami pracy
    Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i
    dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
  51. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi
    poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały
    komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  52. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub
    opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
  53. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz
    poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na
    taki kontakt.
  54. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie
    dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich
    informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
    Bezpieczeństwo online
    Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej
    aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w
    Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, obserwowania określonych osób/stron w
    mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój
    profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją
    cyfrową aktywność.
    W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a
    funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie placówki.
    11
    Załącznik nr 3
    do Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem
    ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH DZIECI
    Ochrona danych osobowych – podstawa prawna:
  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
    z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
    rozporządzenie o ochronie danych)
    Ochrona wizerunku dziecka – podstawa prawna:
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
    z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
    rozporządzenie o ochronie danych)
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (przepisy art. 23-24)
  • Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (art. 81)
    Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Katolickim Żłobku „MACIUŚ” w
    Andrychowie Nasze wartości
  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania,
    przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci,
    dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy
    zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku,
    o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
  3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie
    przez nas użyty.
  4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy
    wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania
    zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
    Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
  5. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i
    publikacją zdjęcia/nagrania.
  6. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy
    przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
  7. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska.
    Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
  8. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu
    zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w
    przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą placówkę).
  9. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez
    przyjęcie zasad:
  • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania
    nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
  • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w
    miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  1. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich
    rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z placówki.
  2. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania
    wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały
    dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
    Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Katolickim Żłobka „MACIUŚ” w Andrychowie
    W sytuacjach, w których nasza placówka rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku,
    deklarujemy, że:
  3. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie
    będzie rejestrowane.
  4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na
    piśmie.
  5. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub
    kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania
    wydarzenia,
  • niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez
    nadzoru pracownika naszej placówki,
  • poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie
    będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej
    zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
    Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza
    publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
    Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
    W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd.
    rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń
    o tym, że:
  1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób
    dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich
    rodziców/opiekunów prawnych.
  2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach
    społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci
    wyrażą na to zgodę,
  3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby
    upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
    Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
  4. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane
    przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać
    zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej
    zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
  • imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
  • uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście
    zostanie wykorzystany zebrany materiał,
  • podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
  1. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom
    nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej zgody
    rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
  2. Personel placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom
    13
    kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z
    przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy
    także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  3. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych
    pomieszczeń placówki dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie
    pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie placówki
    dzieci.
    Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
    Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka,
    będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i
    dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie
    utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy,
    nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
    Przechowywanie zdjęć i nagrań
    Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla
    dzieci:
  4. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce,
    a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z
    dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez placówkę. Nośniki będą przechowywane przez
    okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez placówkę w polityce
    ochrony danych osobowych.
  5. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach
    nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną
    (np. pendrive).
  6. Nie wyrażamy zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj.
    telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci.
  7. Jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do
    placówki.